In Aktualności

Pracodawca ma obowiązek zapewnić swoim pracownikom środki do natychmiastowej pomocy medycznej. Jednak ustawa nie reguluje, co konkretnie powinno się znaleźć w apteczce pierwszej pomocy w zakładzie pracy. Dowiedz się, jak ją skompletować!

Czym jest apteczka pierwszej pomocy?

Apteczka pierwszej pomocy to torba lub inny pojemnik ze środkami, których można użyć do udzielenia pomocy chorej lub rannej osobie. Powinny znaleźć się w niej artykuły BHP i akcesoria, dzięki którym zapanujesz nad sytuacją do czasu przyjazdu pogotowia ratunkowego. Są to między innymi środki ochrony indywidualnej, lekarstwa, sprzęt medyczny i dodatkowe akcesoria.

Niestety wypadki w miejscu pracy nie są rzadkością. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, w okresie od stycznia do września 2022 roku zgłoszono 42604 takich zdarzeń, a 0,3% z nich było wypadkami śmiertelnymi. To tylko potwierdza, że w żadnym zakładzie pracy nie powinno zabraknąć dobrze wyposażonej apteczki ze sklepu BHP.

Konkretne wyposażenie w dużej mierze zależy od tego, na jakie ryzyko są narażeni pracownicy. Inaczej kompletuje się apteczkę pierwszej pomocy do samochodu, a inaczej do zakładów produkcyjnych, gdzie groźba wypadku jest znacznie większa. Są jednak uniwersalne materiały, akcesoria, które powinny znaleźć się w każdym zestawie lekarstw oraz opatrunków.

Apteczka w zakładzie pracy – przepisy

Zgodnie z artykułem 209 § 1 Ustawy Kodeksu Pracy: „pracodawca ma obowiązek zapewnić środki niezbędne do udzielenia pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników”.

Do tej kwestii odnoszą się także przepisy BHP, które nakazują zapewnienie pracownikom „sprawnie funkcjonującego systemu pierwszej pomocy”. Dotyczy to również dostarczenia personelowi odpowiednich środków ochrony indywidualnej, w tym odzieży roboczej takiej jak rękawice ochronne.

Co to oznacza w praktyce? Jeśli chodzi o wyposażenie apteczki w zakładzie pracy, przepisy jednoznacznie nie określają, co powinno się w niej znaleźć. Przez to wielu pracodawców ma kłopot ze skompletowaniem apteczki odpowiedniej do potrzeb zakładu. Z pomocą przychodzą europejskie normy – przede wszystkim DIN.

Apteczki pierwszej pomocy – wyposażenie według normy DIN 13157

DIN 13157 to norma, która określa wyposażenie firmowych apteczek. Choć polskie prawo nie wymaga stosowania się do tych standardów, warto się nimi kierować przy wyborze własnego zestawu do pierwszej pomocy.

Według normy DIN 13157 w każdej apteczce pierwszej pomocy w zakładzie pracy powinny się znaleźć:

  • przylepiec DIN 13019A, 5 m x 2,5 cm – 1 szt.;
  • zestaw plastrów – 1 opak.;
  • opatrunek indywidualny DIN-13151-K, 6 cm x 8 cm (wyrób sterylny) – 1 szt.;
  • opatrunek indywidualny DIN-13151-M, 8 cm x 10 cm (wyrób sterylny) – 3 szt.;
  • opatrunek indywidualny DIN-13151-G, 10 cm x 12 cm (wyrób sterylny) – 1 szt.;
  • chusta z flizeliny na twarz, 20 cm x 30 cm – 5 szt. (1 opak.);
  • chusta opatrunkowa DIN-13152-A, 60 cm x 80 m (wyrób sterylny) – 1 szt.;
  • opaska podtrzymująca elastyczna 6 cm – 2 szt.;
  • opaska podtrzymująca elastyczna 8 cm – 2 szt.;
  • koc ratunkowy 160 cm x 210 cm, srebrny/złoty – 1 szt.;
  • kompres 10 cm x 10 cm (wyrób sterylny) – 6 szt. (3 opak.);
  • chusta trójkątna DIN 13168-D, 96 cm x 96 cm x 136 cm – 2 szt.;
  • rękawice winylowe – 4 szt. (1 opak.);
  • zimny kompres – 1 szt.;
  • kompres na oko 5,6 cm x 7,2 cm (wyrób sterylny) – 2 szt.;
  • plaster z opatrunkiem DIN 13019-E, elastyczny, 10 cm x 6 cm – 12 szt. (1 opak.);
  • jednorazowa maska medyczna – 2 szt. (1 opak.);
  • nożyce 19 cm – 1 szt.;
  • chusteczka nasączona – 4 szt.

Co jeszcze warto mieć w apteczce?

Apteczka wyposażona we wszystkie powyższe artykuły BHP spełnia niezbędne minimum w kwestii norm bezpieczeństwa. Taki zestaw w zupełności wystarczy do zakładów pracy, w których ryzyko urazów jest niewielkie. Jednak w fabrykach, na halach produkcyjnych i w innych potencjalnie niebezpiecznych miejscach warto zaopatrzyć się w dodatkowe akcesoria.

Dobrym wyborem będą choćby opatrunki hydrożelowe, które zapewniają odpowiednie środowisko do gojenia się ran, jednocześnie chroniąc je przed czynnikami zakaźnymi. Te opatrunki szczególnie dobrze sprawdzą się w przypadku poparzeń, na przykład żrącymi środkami chemicznymi.

Z kolei w firmowej apteczce nie powinny znaleźć się: doustne leki, woda utleniona czy środki odkażające na bazie spirytusu. Środki takie jak aspiryna czy ibuprofen mogą wywołać reakcję alergiczną, co w sytuacji zagrożenia życia przyniosłoby katastrofalne skutki.

Od tej reguły jest jeden wyjątek. W apteczce mogą znaleźć się leki, jeśli osoba odpowiedzialna za udzielanie pierwszej pomocy w firmie jest lekarzem lub ma inne wykształcenie, które upoważnia ją do podawania takich środków. W innym przypadku lepiej postawić na klasyczne artykuły BHP.

Woda utleniona czy spirytus tylko podrażniają świeżą ranę i utrudniają jej gojenie. Przed przyjazdem pogotowia ratunkowego wystarczy przemyć ranę zwykłą wodą i zabezpieczyć ją opatrunkiem.

Kontroluj stan swoich apteczek!

Nawet najlepiej wyposażona apteczka nie będzie zbyt pomocna, jeśli połowa artykułów jest już dawno przeterminowana. Warto regularnie sprawdzać stan swoich apteczek i wymieniać artykuły, które nie nadają się do użytku.

Chcesz zapewnić swoim pracownikom bezpieczne warunki pracy? W ELMAR® BHP oferujemy uniwersalne apteczki zgodne z normami DIN i zaleceniami ekspertów BHP. Znajdziesz u nas firmowe zestawy do pierwszej pomocy, które sprawdzą się wszędzie – od biur po zakłady przemysłowe.

Nie musisz kompletować apteczki na własną rękę! Skontaktuj się z nami i powiedz, czego potrzebujesz. Dostarczymy Ci bogato wyposażone apteczki BHP. Dzięki temu nie będziesz musiał się martwić, że czegoś w nich zabraknie, jeśli w Twoim zakładzie zdarzy się wypadek.